Fotografering av vilda djur med Tom Dyring
Kan du presentera dig själv snabbt och berätta om din koppling till fotografi?
-Jag är en vuxen man som har fotograferat i mer än 50 år. Under de senaste 25 åren har jag varit en semiprofessionell fotograf och arbetat 50% som landskapsarkitekt i privat praktik och de återstående 150% med fotografering! Jag är nu pensionerad och fotograferar på heltid. Min nisch är «vilda djur», BARA vilda djur, och jag har ett stort hjärta för ormar.
-Jag arbetar över hela världen och under ett genomsnittligt år tillbringar jag cirka 130 dagar på resande fot. Dessutom gör jag bildbehandling, artiklar och presentationer. Jag anordnar också resor och workshops för naturfotografer, framför allt till Maasai Mara NP i Kenya med Oltepesi Tented Safari Camp och fågelfotografering på Shetland med svenska Zoom Fotoresor. Otroligt nog är jag fortfarande gift!
Tävla och bidra till en god gärning
Kan du berätta lite om historien bakom den vinnande bilden?
-Bilden togs i Flatanger i Nordtröndelag tillsammans med min gode vän Ole Martin Dahle. Ole Martin har varit professionell örnguide i många decennier, och jag har besökt honom otaliga gånger. Havsörnarna känner väl till Ole Martins båt och vet att han alltid har en liten godbit till dem. Jag har tagit hundratusentals bilder av örnar och säger ofta till mig själv att nu får det vara nog, det känns ibland omöjligt att lyckas ta en bild som jag inte har tagit förut... men så är inte verkligheten. Naturen är oförutsägbar och man kan råka ut för en «situation» när man minst anar det.
Bilden på havsörnen är tagen en «hopplös» dag. Blå himmel och full sol och den blå himlen reflekteras i vattenytan, som då också färgas blå, en hemsk blandning av varma och kalla färger .... men om man konverterar detta till svartvitt uppstår några intressanta möjligheter. I bildbehandlingen ställde jag in ljuset i blått till svart och finjusterade med ljuset i gult och orange. När man drar ljuset i en färg ända ner till botten, som jag har gjort med blått, uppstår det ofta en massa fula artefakter. Dessa måste tas bort eller redigeras manuellt.
Kan du berätta om din bästa erfarenhet som fotograf?
-Med tanke på att jag har hållit på med det här så länge och att jag har haft så många projekt runt om i världen är det här nästan en «omöjlig» fråga. Jag har blivit en ganska känslosam fotograf med tiden. Jag gillar att vara osynlig ... och det närmaste man kan komma att vara osynlig i verkligheten är att sitta i kamouflage. Jag har suttit i cirka 5000 timmar under de senaste tio åren! Man ser hur djuren interagerar med varandra och hur de kämpar med sina liv, ungefär som vi gör, hur livet snabbt svänger mellan lycka, lekfullhet och lust till sorg, oro och lidande. Det gör intryck på mig och i mina ögon måste en bra bild berätta en historia. Om det inte finns någon historia återstår bara en ren avbildning som åtminstone jag tycker är väldigt tråkig.
-Men jag kan nämna gråhägern i regnet. Många fotografer har varit i Ungern och tagit bilder på hägrar och jag har varit där många gånger. Fotot på hägern togs mitt i natten i januari med en fast ljuskälla på en hög stolpe som bakgrundsbelysning, dämpat ljus framifrån och de största regndropparna i Ungerns historia. Hägern stod orörlig, som hägrar ofta gör, och bilden är exponerad med 1/15 sekund och största bländaröppning. Jag använde många exponeringar med olika slutartider och bländaröppningar, och det här var den bästa kombinationen.
Vad är ditt bästa tips till en nybörjare?
-Var ute mycket, ta massor av bilder, experimentera med olika exponeringar och lär känna din kamera och bildbehandlingsprogram. Be om hjälp. Be vänner och kollegor om ärlig kritik och bli inte förolämpad när du får negativ kritik. Titta på massor av bilder, sociala medier är fulla av dem, och utvärdera kritiskt andra fotografers arbete. Vad gillar du, vad gillar du inte? Vad skulle du ha gjort annorlunda? Den här typen av saker är lärorika. Försök också att läsa lite om komposition och färglära.
Vad brukar du göra med dina bilder?
-Jag brukade ofta delta i internationella fototävlingar och jag har många «priser i skåpet». Till slut blev jag dock så frustrerad över obegripliga jurybeslut att jag fick nog och därför inte längre deltar i tävlingar. CEWE är lite annorlunda för mig eftersom det inte i första hand är ett gäng bildtrötta jurymedlemmar som bestämmer, utan en större publik. Jag gillar också CEWE-”familjen”.
-Jag skriver artiklar, är ofta med i internationella fototidningar och håller presentationer på naturfotofestivaler och för fotoklubbar med mera.
Vad ser du framför dig att göra med priset från CEWE?
-Jag har inte tänkt så mycket på det, men jag är säker på att det kommer att användas till någon form av utskriftsuppdrag.
Tack så mycket för intervjun! Grattis än en gång till utnämningen till månadens skandinaviska vinnare i CEWE Photo Award.
Se mer av Tom Dyrings arbete här:
Se Facebook-sidan: http://facebook.com/tomdyring
Följ fotografen på Instagram: https://instagram.com/tomdyring_wildlifephoto/
Tom Dyrings webbplats: http://tomdyring.com